Mierzeja
16 lat mierzeja.com

WYBIERZ KATEGORIĘ

WYBIERZ MIEJSCOWOŚĆ

Szlaki piesze i rowerowe w okolicy Kołobrzegu

Szlak czerwony
Szlak czerwony jest fragmentem międzynarodowej trasy, od Atlantyku przez brzegi Morza Północnego, aż do polskiego Braniewa. W Kołobrzegu prowadzi on wzdłuż polskiego wybrzeża.  Zaczyna się w lasku nadmorskim, przy ulicy Arciszewskiego (w  pobliżu Szkoły Morskiej), następnie biegnie ulicą Wiosenną i Bałtycką, przy której widać z daleka port rybacki Barka, oraz port spółdzielni rybackiej Bałtyk. Idąc dalej w kierunku miasta, mijamy z lewej strony przystań jachtową ZHP. Warto przy okazji zobaczyć zabytkową fortyfikację - redutę Solną. Za przejazdem kolejowym należy skręcić w lewo i wejść w ulicę Solną, a następnie dotrzeć do ulicy Warzelniczej, która prowadzi do portu jachtowego. Tam warto obejrzeć okręt Marynarki Wojenne, stanowiący obiekt muzealny oraz zajrzeć do ciekawej i stylowej tawerny. Następnie należy wrócić na ulicę Solną i kierować się w stronę rzeki. Za nią, po lewej stronie, na dole mieszczą się źródełka solanki, bogactwo lecznicze uzdrowisk. Znajduje się tutaj rekonstrukcja warzelni soli. Skręcając w ulicę Spacerową dochodzimy do kolejnego portu, skąd można wybrać się na wycieczkę statkiem spacerowych,  pełnomorskim jachtem lub wodolotem Delfin. Chcąc podziwiać okoliczne widoki warto zajść do latarni stojącej na forcie Ujście. Dalsza część szlaku wiedzie wzdłuż parku zdrojowego, gdzie mijamy, po lewej stronie pomnik Zaślubin Polski z Morzem, molo spacerowe i sanatorium Bałtyk. Na końcu parku znajduje się ośrodek wypoczynkowy Węgiel Brunatny z letnim basenem kąpielowym i kawiarnią. Przy Szańcu Kamiennym schodzimy na plażę i kierujemy się do Podczela. Do kolejnej miejscowości czerwonego szlaku - Ustronia Morskiego, można dostać się autobusem.

Szlak zielony
Przez Kołobrzeg przebiega krótki (6 km) szlak zielony, zwany szlakiem im. Jana Frankowskiego. Szlak powstał na cześć Jana Frankowskiego, autora pierwszego przewodnika po Kołobrzegu i inicjatora stworzenia muzeum – Jana Frankowskiego i biegnie trasą, ktorą niegdyś sam spacerował. Szlak zaczyna się przy forcie Ujście, gdzie warto zwrócić uwagę na latarnie Morską, dalej kieruje się na południe, obok przystani statków pasażerskich, budynku Kapitanatu Portu i wychodzi przez ulice Towarową i Spacerową do parku. Następnie biegnie w prawo na ul. Solną. Przed mostem na rzece Parsęcie skręca w lewo i dochodzi do Bulwaru im. Marynarzy Okrętów Pogranicza. Dalej z lewej strony widać, gmach Biblioteki Publicznej,  w której Jan Frankowski pracował oraz cmentarz jeńców francuskich. Szlak biegnie przez skrzyżowanie, ulicą Rzeczną, po czym skręca przy Muzeum Oręża Polskiego w ul. E.Gierczak. Mieści się tam ciekawa kamieniczka mieszczańską z XV wieku. Trasa prowadzi dalej przez Nową Bramę, ulicami Kamienną, Bogusława X i Krzywoustego, w kierunku Białogardu. Zielony szlak łączy się tam ze szlakiem Solnym i biegnie razem aż do Budzistowa. Kończy się przy zabytkowym kościółku z XIII wieku.

Szlak Solny
Szlak Solny rozpoczyna się przy Baszcie Prochowej w Kołobrzegu, a kończy w Czaplinku leżącym nad jeziorem Drawsko. Trasa oznakowana jest kolorem czerwonym i przez miasto biegnie jej krótki odcinek. Pokazuje dawniejszy szlak handlowy, którym kupcy przewozili sól z kołobrzeskich warzelni do Wielkopolski. Od Baszty Prochowej szlak biegnie ulicami Dubois, Słowińców i Koszalińską, po czym kieruję się w prawo i polnymi drogami dochodzi do Budzistowa, gdzie warto zobaczyć pałac z 1910 roku, oraz najstarszy zabytek sakralny na Pomorzu, kościółek św. Jana Chrzciciela, z początku XIII wieku. W miejscu dzisiejszego Budzistowa znajdował się niegdyś pierwszy gród o nazwie Kołobrzeg. Chcąc dalej podążać szlakiem solnym, należy bacznie zwracać uwagę na oznakowania wymalowane na drzewach.
Szlaku pieszego przez krainę Parsęty
Z Kołobrzegu można wybrać się na szlak pieszy prowadzący przez krainę Parsęty, którego długość wynosi 16 kilometrów. Na przejście trasy należy przygotować sobie około 4,5 godziny, biegnie ona przez sześć miejscowości, w których oprócz urokliwego krajobrazu można obejrzeć ciekawe zabytki. Pierwsza z miejscowości to wieś Skoczów, mieści się tam pałac pochodzący z 1836 roku wraz z zespołem parkowym z XIX wieku, oraz murowany Domem Zarządcy z XX w. Kolejna miejscowość to Wrzosowo, gdzie zabytków jest znacznie więcej, wśród nich na uwagę zasługuje Kościół pw. Przemienienia Pańskiego z XIII w., przebudowany w XIX wieku na styl gotycki z elementami romańskimi, krajobrazowy park dworski z XIX wieku oraz stodoła z 1820 roku. Są tu też dwa pomniki przyrody - lipa drobnolistna i dąb szypułkowy. Po drodze do następnej miejscowości czyli do Białogardu koniecznie należy skręcić w prawo i zobaczyć dolinę Parsęty, na trasie znajduje się także szkółka leśna i kompleks pałacowo-parkowy. W miejscowości Kłopotów czasu można spędzić nieco więcej, bowiem tutaj warto obejrzeć nie tylko zespół pałacowo – parkowy pochodzący z 1911 r, ale także zajść do Kościoła pw. Świętego Andrzeja przebudowanego w XV i XVIII w stylu gotycko-romańskim, przed którym rośnie 600 – letni dąb szypułkowy. Innym zabytkiem miejscowości jest neogotycka owczarnia murowana z 1865 r, a w odległości ok. 1,5 km na wschód znajduje się grodzisko z przełomu IX i X w p.n.e. oraz cmentarzysko kurhanowe z VIII-X w. Również w kolejnej wisi Piotrowice, znajduje się zespół dworsko-parkowy z XIX w i parkiem z drugiej połowy XIX w. Następnym etapem wędrówki jest Włościbórz, gdzie zespół pałacowo-parkowy prezentuje pałac w stylu neogotyckim, pochodzący z XIX w i park naturalistycznym z XIX w. W odległości 1 km od wioski przy drodze leśnej jest też kurhan z VII-X w o wysokości 5 m. Ostatnią miejscowością na trasie jest wioska Bard, gdzie znajduje się cmentarzysko kurhanowe z VIII-IX w, zawierających 10 kurhanów o wysokości 4-7 m. Pełni wrażeń z powrotem wracamy do Kołobrzegu.
Szlak rowerowy
W Kołobrzegu znajdą też dla siebie szlak miłośnicy rowerów.  Ścieżka rowerowa rozpoczyna się na ulicy Rodziewiczówny, w pobliżu sanatorium "Bałtyk", biegnie przez główny deptak, wzdłuż parku nadmorskiego i kończy na ulicy Sułkowskiego, przy sanatorium "Arka". Trasa jest wyjątkowo piękna, bowiem biegnie w pobliżu plaży i wśród parku zdrojowego.  Zwolennicy jednośladów łatwo też mogą poruszać się po mieście, w centrum są wyraźnie wytyczone i oznakowane drogi rowerowe. W przyszłości planuje się również rozbudowę ścieżek rowerowych w stronę Grzybowa, Dżwirzyna i Ustronia Morskiego.

NEWSLETTER
Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać aktualne informacje o najlepszych ofertach.