Mierzeja
Mierzeja
Mierzeja
Mierzeja
16 lat mierzeja.com

WYBIERZ KATEGORIĘ

WYBIERZ MIEJSCOWOŚĆ

Dar Pomorza

Dar Pomorza - Oddział Centralnego Muzeum Morskiego
81-420 Gdynia, Nabrzeże Pomorskie tel. 620-23-71

Statek – muzeum jest zacumowany przy nabrzeżu w porcie gdyńskim. Dar Pomorza został zwodowany w 1909 roku jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej "Prinzess Eitel Friedrich". W swój pierwszy rejs wypłynął 6 kwietnia 1910, do Kristiansand i Antwerpii

W czasie I wojny światowej był bazą okrętów podwodnych w Kilonii. Po klęsce Niemiec statek został przejęty w ramach odszkodowań wojennych przez Francuzów i przeprowadzony do portu Saint Nazaire. Przez dziesięc lat stał tu zacumowany i niszczał, chociaż były różne koncepcje wykorzystania go, jednak nie zostały zrealizowane.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Nazwano go na cześć mieszkańców Pomorza "Dar Pomorza". 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę.

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej, odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W 1931 r. przepłynął Atlantyk i zaprezentował się w Nowym Jorku, zdobywając serca wielomilionowej Polonii, dla której pozostał ulubionym łącznikiem z rodzinnym krajem. W 1932 r. celem wiosennej podróży statku były Indie Zachodnie. W latach 1933-1934 - Brazylia i Afryka Południowa. W 1934 i 1935r., jako pierwsza polska jednostka okrążył On ziemię. W 1937 r. zapisał się jako pionierski szkolny żaglowiec na świecie i pierwszy statek polski, który opłynął przylądek Horn na trasie dawnych żaglowców. W 1938 r. znów przepłynął Atlantyk odwiedzając Karaiby tzw. szlakiem kapitana Blooda. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

W sierpniu 1939 r., wyruszył z Gdyni w swój najdłuższy rejs. 1 września został internowany w Sztokholmie, gdzie przebywał przez pięć lat, pod opiekuńczym okiem wojennego komendanta - radiooficera Alojzego Kwiatkowskiego ("Diadia"). Jego załoga i praktykanci walczyli w tym czasie na frontach drugiej wojny światowej. Do Gdyni powrócił w 1945 r., przyworząc wojennych tułaczy.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku. 16 listopada 1982 r. "Dar Pomorza" został przekazany Centralnemu Muzeum Morskiemu.

Osobą najsilniej zwiazaną z "Darem Pomorza" był Kazimierz Jurkiewicz, jego kapitan w latach 1953-1977, a po utworzeniu muzeum Dar Pomorza (1982) został jego pierwszym kustoszem (do końca życia, czyli do 1985 roku).

Podstawowe dane techniczne: długość z bukszprytem - 91 m, szerokość - 12, 6 m, zanurzenie 5, 7 m. 1561 BRT. 2 pokłady, 28 osób załogi, 150-200 uczniów-praktykantów. Prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.

Godziny otwarcia muzeum:

  • W okresie 01.03.2005 - 17.06.2005 r. Codziennie oprócz poniedziałków w godz. 9:30-16:00
  • W okresie 18.06.2005 - 05.09.2005 r. Codziennie w godz. 9:00-18:00
  • W okresie 06.09.2005 - 30.10.2005 r.Codziennie oprócz poniedziałków w godz. 10:00-16:00
  • W okresie 01.11.2005 - 31.12.2005 r. Codziennie oprócz poniedziałków w godz. 10:00-15:00

    Bilety kosztują: normalny - 5 zł, ulgowy - 3 zł.

NEWSLETTER
Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać aktualne informacje o najlepszych ofertach.